Sadržaj:
1. Aikido Filozofija
2. Aikido Principi
3. Trening
4. Stepenovi
5. Tehnike
1. Aikido
Filozofija
"Tajna aikidoa leži u usklađivanju nas
samih sa kretanjem univerzuma i u
stvaranju sklada sa njim. Onaj ko je
otkrio tajnu aikidoa otkrio je
univerzum u sebi i može reći, ja sam
univerzum." Morihei Ueshiba
Aikido je borilačka vještina ali
aikido je takođe put mira, ljubavi i
tolerancije.
U aikidou nema takmičenja sa drugima.
Nema želje za pobijedom, jer pobijedom
nad nekim uglavnom se samo zadovoljava
vlastiti ego a pri tome vrijeđa ego
poraženog i od njega vjerovatno
stvaramo neprijatelja.
Pobijednik od danas, sutra može
postati poraženi. Čovjeka ako je to
moguće treba ubijediti u neispravnost
njegove namjere, a ne pobijediti.
Ako već težimo za pobijedom onda treba
da pobijedimo sebe i postanemo bolje
osobe. Aikido nam može pomoći u tome.
Aikido nam kao borilačka vještina
pomaže da naučimo efikasne tehnike
samoodbrane ali ono što je još važnije
je to da nam aikido pomaže da se
izgradimo psihički,duhovno i fizički.
A onda kao takvi da postanemo
korisniji sami sebi a i društvu u
cijelini.
2.
Aikido Principi
Sklanjanje
sa linije napada - Skloniti se
sa linije napada a zatim uraditi
tehniku.
Neopiranje -
Kada te gura okreni se, kada te vuče
uđi.
Odgovarajuće
rastojanje (Ma-ai) - Za
kvalitetno izvođenje aikido tehnike
neophodno je držati odgovarajuće
rastojanje (ono koje će nam omogućiti
da se sklonimo sa linije napada a
zatim izvedemo tehniku).
Harmonija - Da bi se
aikido uspješno primjenio neophodno je
biti u skladu sa samim sobom, okolinom
i univerzumom.
3. Trening
3.1.
Osnovne instrukcije
Aikidoka (osoba koja se bavi aikidom)
trenira u kimonu (gi) bijele boje.
Kimono se veže pojasem (obi) bijeli
pojas - učenički (kyu) stepenovi i
crni pojas - majstorski (dan)
stepenovi.
Nosioci dan stepenova osim kimona nose
još i hakamu (široke japanske
pantalone) crne ili tamnoplave boje.
Aikido se trenira na strunjačama
(tatami) u dojo-u (prostorija za
treniranje).
Prije početka treninga oni koji
treniraju trebali bi da se poravnaju i
tiho sjede klečeći (seiza) ili sa
prekrštenim nogama (anza).
Trening se počinje i završava
naklonom.
Važno:
Za napredovanje u aikidou neophodni su
pravilni i redovni treninzi.
Aikido trening je sarađivački, ne
takmičarski. Tehnike se uče kroz
trening sa partnerom - ne sa
protivnikom. Ovaj stav ( vođenja
računa o drugima) odnosno kooperativna
osnova za aikido vježbanje bi se
trebala prenijeti i u okvir moralnog
ponašanja u svakodnevnom životu.
Ciljevi zbog kojih neko trenira aikido
mogu biti različiti ali ipak ne smije
se zaboraviti da je aikido nešto mnogo
više od tehnika za samoodbranu. To je
put samousavršavanja, moralnog i
ličnog preobražaja i napredovanja.
Lični preobražaj kroz aikido trening
nije automatski proces. Samo tehnička
vještina i široko iskustvo u
borilačkim vještinama nisu garancija
moralnog i ličnog napretka. Ne
zaboravite niko nije savršen, ali
svako može biti bolji nego što
trenutno jeste, a da bi se to postiglo
na tome se mora uporno i strpljivo
raditi.
3.2.
Pravila za vježbanje
Morihei
Ueshiba je 1935.
godine na zahtjev svojih starijih
učenika da propiše pravila za
vježbanje koja bi bila neka vrsta
kućnog reda za novopridošle učenike
napisao šest preporuka koje su kasnije
postale poznate kao "Podsjetnik za
aikido vježbanje". Ova pravila, malo
prilagođena vremenu, se i danas nalaze
u Aikikai Hombu dojo-u u Tokiju.
1. Aikido tehnika odlučuje o životu i
smrti u jednom napadu. Zato učenici
moraju pažljivo slijediti učiteljeva
uputstva, i ne smiju se međusobno
nadjačavati.
2. Aikido je put koji nas uči da se
suočimo sa više napadača istovremeno.
Učenici moraju tako vježbati da budu
spremni za odbranu bez obzira sa koje
strane napad dolazi.
3. Trening se uvjek mora odvijati u
prijatnoj i prijateljskoj atmosferi.
4. Instruktori podučavaju samo mali
dio vještine. Njenu svestranu primjenu
mora otkriti svaki učenik kroz
neprestani trening.
5. U svakodnevnom vježbanju počni sa
osnovnim kretanjima tijela i polako
idi ka složenijem i intenzivnijem
treningu. Nikad ne forsiraj nešto
neprirodno i nerazumno. Ako se poštuje
ovo pravilo onda se čak ni stari ljudi
neće povrijediti i mogu vježbati u
prijatnoj atmosferi.
6. Svrha aikidoa je da vježba um i
tijelo i da stvori vrijedne i čestite
ljude. Pošto se sve tehnike prenose
ličnom obukom, čovjek - čovjeku,
nemojte ih nepromišljeno i bez svrhe
otkrivati drugima jer se tako mogu
zloupotrijebiti.
3.3. Pravila
za instruktore aikidoa
Pravila su objavljena Maja 1966.
godine u knjizi Koichi Toheia - "Aikido u
svakodnevnom životu" .
1.Aikido nam otkriva put jedinstva sa
univerzumom. Usaglašavanje tijela i
duha i postizanje jedinstva sa
prirodom glavna je svrha aikido
treninga.
2. Kao što priroda štiti i voli svako
stvaranje i pomaže rastenje i
razvijanje svih stvorenja, tako
iskreno i mi moramo svakog učenika
podučavati, bez razlikovanja i
pristrasnosti.
3. Nema neslaganja u apsolutnoj istini
univerzuma, ali ima ga u području
relativne istine. Boriti se sa
ostalima i pobijediti - to donosi samo
relativnu pobijedu. Neboriti se, a
ipak pobijediti, to donosi apsolutnu
pobjedu. Postizanje samo relativne
pobijede, prije ili kasnije vodi u
neizbježan poraz. Dok vježbate da
postanete snažni, učite kako da
izbjegavate sukob. Učeći da bacate
svog "protivnika" uživajte, budite
bačeni i uživajte takođe, pomažući
jedan drugom u učenju ispravnih
tehnika - napredovaćete veoma brzo.
4. Ne kritikujte bilo koju od ostalih
borilačkih vještina. Planina se ne
podsmjeva rijeci što je mala, niti
rijeka loše govori o planini što ona
ne može da se kreće unakolo. Svako ima
svoje individualne odlike i zauzima
posebno mjesto u svemiru. Govorite
loše o drugima i to će vam se sigurno
vratiti.
5. Borilačke vještine počinju i
završavaju sa učtivošću, ne samo u
ceremonijalu već i u srcu i duši
takođe. Poštujte učitelja koji vas
podučava i nemojte zaboraviti da
budete zahvalni osnivaču aikidoa koji
je pokazao put. Onaj koji zanemari ovo
ne treba da bude iznenađen kad ga
njegovi učenici ne budu poštovali.
6. Budite oprezni prema uobraženosti.
Uobraženost ne samo da koči vaš
napredak, ona prouzrokuje vaše
nazadovanje. Priroda je bezgranična;
njeni zakoni su dalekosežni. Šta
donosi uobraženost? Donose je površno
mišljenje i lažno poistovjećenje sa
svojim idealom.
7. Gajite smiren um koji potiče iz
samog stvaranja univerzuma,
koncentrišući misli na "jednu tačku"
(saika-no iten, tan-den) u donjem
stomaku. Treba da znate da je sramota
biti uskogrud. Ne raspravljajte sa
ostalima samo da bi odbranili svoje
lično gledište. Ispravno je ispravno.
Zabluda je zabluda. Smireno prosudite
šta je ispravno a šta je zabluda. Ako
ste se uvjerili da ste u zabludi,
ljudski ispravite grešku. Ako sretnete
nekoga ko je iznad vas, radosno
primite njegovo podučavanje. Ako je
bilo ko u zabludi, smireno mu
objasnite istinu i nastojte da on to
shvati.
8. Čak i sićušni crv ima djelić
značaja. Svaki čovjek poštuje svoje
sopstveno ja. Nemojte, zbog toga,
omalovažavati bilo koga, i nemojte
nikome povređivati njegovo
samopoštovanje. Postupajte prema
čovjeku sa poštovanjem i on će vas
poštovati. Nemojte ga poštovati i ni
on neće vas. Poštujte njegovu ličnost
i saslušajte njegove stavove i on će
vas rado slijediti.
9. Ne ljutite se. Ako se ljutite to
znači da je vaša misao odlutala "sa
jedne tačke" u donjem stomaku. Ljutnja
je nešto čega se treba stidjeti u
aikidou. Ne budite ljutiti ni na sebe.
Koncentrišite se na "jednu tačku" i
obuzdajte ljutnju. Znajte da ljudi
koje lako obuzima ljutnja gube
hrabrost u odlučujućim trenutcima.
10. Nije suvišan nikakav napor kada
podučavate. Napredujete kao što vaši
učenici napreduju. Ne budite
nestrpljivi kada podučavate. Niko ne
može da nauči sve odjednom.
Istrajanost je podjednako značajna u
podučavanju, kao što je to i
strpljivost, ljubaznost i sposobnost
da se stavite u položaj svojih
učenika.
11. Ne budite nadmen instruktor.
Znanje učenika raste dok slušaju svog
učitelja. Posebna odlika treninga je
da učitelj takođe napreduje
podučavajući svoje učenike. Trening
zahtijeva atmosferu uzajamnog
poštovanja između učitelja i učenika.
Gledajući nadmenog čovjeka, gledate i
čovjeka koji površno misli.
12. U vježbanju ne pokazujte svoju
snagu bez neke dobre namjere, da ne bi
izazvali otpor u mišljenju onih koji
vas posmatraju. Ne raspravljajte oko
snage nego podučavajte pravi put. Samo
riječima ne može sve da se objasni.
Ponekad ćete bivajući onaj koji je
bačen, podučavati mnogo valjanije. Ne
zaustavljajte učenikovo bacanje ili
njegov ki na sredini prije nego je
završio kretanje, možete mu time
usaditi loše navike.
13. Sve što radite - radite sa
ubjeđenjem. Proučavamo zakone
univerzuma i bavimo se njime, i
univerzum će nas štititi. Nemamo zašto
da budemo neodlučni ili bojažljivi.
Pravo ubjeđenje dolazi iz uvjerenja da
smo jedno sa univerzumom. Moramo imati
hrabrosti da kažemo kao Konfučije:
"Ako imam mirnu savjest, smijem da se
suprotstavim neprijatelju od deset
hiljada ljudi".
3.4. Savjet
za početnike
Koichi
Tohei (Sensei - 10.
dan)
Razlike
u tehnikama i metodama podučavanja
Koristim ovu priliku da pokrenem na
razmišljanje početnike koji često
pitaju: "Koga ću zapravo da slušam?
Aikido tehnike mijenjaju se sa
instruktorom i zbunjuju nas koji smo
novi."
Kupano u istom suncu i blagoslovljeno
istim kišama, drveće raste i napreduje
različito, saglasno svojim
pojedinačnim osobinama. Iako svi
slijedimo iste osnove aikido principa,
zavisno od ličnosti, metodi
podučavanja se razlikuju i tehnike se
prikazuju malo drugačije oblikovane.
Naravno, ne razmatramo tehnike koje
potpuno odudaraju od osnovnih aikido
principa.
Aikido je sačinjen od tehnika koje
izražavaju prirodu univerzuma kroz svu
cijelokupnost ljudskog tijela i duha.
Kao što priroda varira sebe u
proljeće, ljeto, jesen i zimu, tako su
i neke aikido tehnike blage kao
proljećni povjetarci, a neke su oštre
kao jesenji mrazevi. Mogu da se
mijenjaju slobodno prema mjestu i
vremenu. Obično, početnik vježba blage
tehnike, ali kada uznapreduje i tijelo
mu se razvije dolazi do nivoa kada
može da izvodi i oštrije. Shodno
ovome, jedan može da vježba
"proljećne" a drugi "jesenje" tehnike
i ako slijede principe aikidoa oba
ispravno postupaju. Često na treningu
imamo mješavinu mladih, starih,
muškaraca, žena, iskusnih i potpunih
početnika. Metod podučavanja će
zavisiti od toga šta instruktor želi
da istakne. Kao što mnoge staze mogu
da dovedu do vrha planine, isto su
toliko brojne i metode objašnjavanja
koje mogu da dovedu do razumjevanja
pojedinačne tehnike.
Iako ovo može da bude zbunjujuće,
početnik treba da sluša ono što njegov
instruktor govori. Ako početnik
staloženo sluša, znaće da li tehnika
koju instruktor pokazuje odudara od
principa aikidoa. Ako odudara, ne
treba da je uči. Instruktori su
različitog iskustva i ponekad stvari
pogrešno shvataju. Često nailazimo na
instruktore koji su uobraženi, ili na
one koji pokušavaju da proučavaju
svoju vrstu aikidoa, ali se jasno
osjeti šta u njihovom radu odudara od
osnovnih principa a šta ne.
Samo učenje teorije aikidoa nije
dovoljno, jer se mora vježbati dok se
ne oplemeni i vaše tijelo i vaš duh.
Bez obzira ko je instruktor, važno je
da vježbate predano koliko god možete.
Zapamtite, ljudi koji ništa ne rade, a
samo kritikuju, obično najsporije
napreduju.
4. Stepenovi
Postoji 6 učeničkih (Kyu) i 10
majstorskih (Dan) stepenova. Aikidoke
stepenove stiču na polaganjima koja se
održavaju u aikido klubu i na aikido
seminarima. Viši stepenovi se mogu
dobiti i promocijom.
Koichi
Tohei je u svojoj knjizi "Aikido u
svakodnevnom životu" napisao:
Aikido ima sistem stepenovanja tj.
pojaseva, u kome svako ko predano
vježba može da napreduje, ali ovaj
sistem ne postoji sebe radi. Namjera
je da se njime podstakne želja za
daljim napredovanjem i da se ojača
samopouzdanje pojedinca. Ne dozvolite
da vas ponesu stepenovi, kao takvi.
Ponižavajuće je kada pokušavamo da
steknemo pojas za koji nemamo
odgovarajuću spremnost. Takvo
vježbanje nema veze sa pravom željom
za napredovanjem, to je krajnja
taština.
U poslednje vrijeme, kako je ime
aikidoa počelo da se širi po svijetu,
pojavili su se ljudi koji podučavaju
lažni aikido i prodaju svoje stepenove
pokušavajući da osvoje popularnost i
privuku nove učenike. Upotreba
principa univerzuma za postizanje
sopstvene slave, naročito je negativna
u ovakvom slučaju, jer je cilj aikidoa
da razvije humanu ličnost. Učenik mora
da napreduje i kao čovjek dok
napreduje ka višim pojasevima. Mali
napredak u tehnikama, bez napredovanja
u razvoju cijelokupne ličnosti, ne bi
trebao da bude dovoljan za sticanje
višeg stepena. Ako ste nezadovoljni
svojim stepenom ne preispitujte samo
svoju tehniku. Stanite da bi sagledali
i nedostatke vaše ličnosti. Uobičajeno
gunđanje o nenapredovanju pokazuje
duhovnu nezrelost.
Ako vaša ličnost i tehnike zajedno
napreduju, bez vaše želje za tim,
ljudi će priznati vašu vrijednost, a
napredovati ćete i u zvanjima.
Ako imate svu potrebnu snagu ličnosti
i snagu tehnike, a još uvijek ne
napredujete u stepenima, to neće imati
značaja za vas, jer ćete u svome srcu
i tijelu imati izbistrene principe
univerzuma i istinsku snagu. Univerzum
sve nas poznaje i možemo da budemo
nezainteresovani za to da li nas ljudi
priznaju ili ne.
5. Aikido
Tehnike
U opštoj podjeli tehnike možemo
podjeliti na:
1. Tehnike bacanja (nagewaza)
2. Tehnike fiksacije (katamiwaza)
3. Kombinovane tehnike
U zavisnosti od načina na koji uke
napada:
1. Napadi sprijeda
2. Napadi otpozadi (ushirowaza)
U zavisnosti od vrste napada:
1. Napadi hvatovima
2. Napadi udarcima
3. Kombinovani napadi
U zavisnosti od toga gdje se izvode
tehnike:
1. Napadač i onaj koji se brani na
nogama (tachiwaza)
2. Napadač i onaj koji se brani na
koljenima (suwariwaza)
3. Napadač na nogama, onaj koji se
brani na koljenima (hanmihantachiwaza)
U aikidou takođe postoje tehnike koje
se izvode drvenim mačem koji je
imitacija japanske katane (bokken -
boken) i štapom (jo – đo). U vježbanju
određenih tehnika koristimo i drveni
nož (tanto).